Senaste inlägg

Utvalda

Välkommen till UNA Stockholm Student!

UNA Stockholm Student är en engagerad gemenskap av studenter som delar en passion för globala frågor, mänskliga rättigheter och en vilja att göra en meningsfull inverkan på världen. Vi är en del av United Nations Association of Sweden, och vår mission är att främja fred, rättvisa och hållbarhet genom att utbilda, inspirera och engagera.

Anslut dig till Vår Gemenskap:

Utforska världen genom ögonen på unga visionärer och framtida ledare. Vår blogg är din fönster till globala frågor, fred, hållbarhet och mänskliga rättigheter. Vi är UNA Stockholm Student, och vi är här för att inspirera, engagera och dela insikter som formar vår värld.

Följ med oss på vår resa och bli en del av lösningen. Tillsammans kan vi skapa en bättre och mer hållbar framtid för alla.

Kvinnor och flickor i vetenskapen

Kvinnor har gjort enorma framsteg med att öka deltagandet i högre utbildning inom vetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik (STEM). Trots detta, kvarstår en betydande klyfta mellan könen. 

Strävan efter hållbara utvecklingsmål, inklusive förbättring av hälsa och bekämpning av klimatförändringar, kräver att man utnyttjar talangerna hos alla individer, särskilt kvinnor, inom vetenskap och teknik. Att uppmuntra mångfald i forskningen utökar inte bara mängden av skickliga forskare utan ger också nya perspektiv, talanger och kreativitet. Trots den avgörande roll som vetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik (STEM) spelar i nationella ekonomier, är jämställdhet fortfarande långt ifrån uppnådd inom dessa områden eftersom kvinnor fortsätter att vara underrepresenterade på alla nivåer av STEM-discipliner. Jämställdhet är en central angelägenhet för FN, eftersom det inte bara bidrar till ekonomisk utveckling utan också till framsteg inom alla mål i 2030-agendan för hållbar utveckling. Internationella initiativ, såsom rapporter från kommissionen om kvinnors ställning och resolutioner från generalförsamlingen, understryker vikten av att främja kvinnors lika tillgång till utbildning, sysselsättning och deltagande i vetenskap, teknik och innovation för att uppnå jämställdhet och stärka kvinnors och flickors makt.

Dagens resolution bekräftar mål för hållbar utveckling och jämställdhet mellan könen, och understryker kvinnors och flickors avgörande roll inom vetenskap och teknik. Resolutionen uppmanar till ansträngningar för att främja kvinnors och flickors fullständiga och jämlika deltagande i utbildning, yrkesutbildning, sysselsättning och beslutsfattande processer inom vetenskapen. Det uppmuntrar utvecklingen av vetenskaputbildningspolitik, främja karriärutveckling för kvinnor inom vetenskap, samt att hylla deras presentationer. 

Lite snabbfakta: 

  • Kvinnor representerar endast 33,3% av alla forskare, 22% inom banbrytande områden som artificiell intelligens och 12% av medlemmar i vetenskapsakademier. 
  • Kvinnor står för endast 28% av ingenjörs examinerade och 40% av de utexaminerade inom datavetenskap och informatik. 
  • Kvinnliga forskare har kortare karriärer, lägre lön, förpassas oftare för befodran och får ofta mindre forskningsanlag än manliga kollegor. Deras arbete är underrepresenterade i högprofilerade tidskrifter.

Internationella dagen för solidaritet med det palestinska folket.

I solidaritet med det palestinska folket och hela universums folk – idag och alla andra dagar.

Sedan 1977 har FN:s generalförsamling i resolutionen 32/40 B kallat den 29 november, den internationella dagen för solidaritet med det palestinska folket. Dagen valdes i syfte att minnas FN:s generalförsamlings resolution 181 om ”lösningen på Palestinafrågan”. Att skriva om detta idag och i egenskap av att vara styrelseledamot i FN:s studentsektion vid Stockholms universitet väcker många frågor och tankar men framför allt frågan om hur man belyser en sådan dag efter veckor av krig och med dagens debattklimat i fråga? Kan man vara objektiv? Måste man välja sida och gör man det om man står i solidaritet med ett folk? Svaren är att det är komplext men det går.

I skrivande stund råder det ett vapenstillestånd mellan terrorstämplade Hamas och Israel. Det har sedan den 7 oktober i år pågått ett krig mellan tidigare nämnda aktörer och vad vi kan utläsa är att det är en gigantisk humanitär katastrof. I konflikten har det varit civila som drabbats absolut hårdast med offer på båda sidorna men ju längre konflikten har pågått går det att se att det palestinska folket drabbas otroligt hårt. Med dagliga beskjutningar med efterföljande markinvasion av den israeliska försvarsmakten har palestinska myndigheter rapporterat om tusentals civila dödsfall som konsekvens, främst kvinnor och barn. Ovanpå militära operationer och beskjutningar av mål inne i Gaza har även en blockad installerats av Gazaremsan där livsviktiga förnödenheter som medicin, mat och vatten förnekats det palestinska folket i Gaza. Lidandet är oerhört och flera fall av människorättsliga brott har rapporterats. Svenska Röda Korsets generalsekreterare kommenterade konflikten såhär den 7 november i SVT:

Det är en av de värsta humanitära katastroferna vi har sett. Det som händer nu är att kommer in ungefär 30 lastbilar per dag, men dels så når dem ju inte alls hela Gazaremsan. Dem når ju inte alls de norra delarna där behoven är som allra störst. Dessutom är det så att det bara är en liten bråkdel av det som verkligen behöver komma in som kommer in. Det som jag tycker är speciellt viktigt att framhålla just nu är att det vi ser ett mönster av att sjukvården särskilt nu blir föremål för militär beskjutning.

FN vill i sin kommunikation om dagen påminna om resolutioner från tidigare år och hur det palestinska folkets rättigheter är okränkbara i sann folkrättslig retorik, hur världssamfundet ska i bästa förmåga agera i stöd och uppmärksammande för och av den palestinska frågan. När jag läser om beskrivningen och upplysandet av dagen känns det konstigt och komplext, hur andra reagerar lämnar jag till läsarna. Att belysa FN:s resolution 181 är på många sätt komplex och kan egentligen på många sätt jämföras med fenomenet Scramble for Africa. En tid där europeiska kolonialmakter fördelade Afrikas kontinent emellan sig utan insyn, inkludering eller hänsyn till människorna som bodde där. Det är inte helt olikt FN:s resolution från 1947 och The Palestinian Question och uppdelningen av Palestina i skapandet av staten Israel.

Men…någonstans bör dagens fokus inte läggas där, det bör läggas på polariseringen konflikten skapat glokalt och hur debatten gör skillnad på människor och människor. I egenskap av att vara en liten del av FN men också som människorättsvetare måste mitt ställningstagande vara: mänskliga rättigheter först, för alla och till alla och ett eldupphör nu. Där hade jag kunnat sätta punkt men det är svårt. För vi måste uppmärksamma, om än ytligt, vikten av att stå i solidaritet med det palestinska folket men samtidigt belysa att mänskliga rättigheter är universal oberoende av dag, konflikt och vem eller vilka.

Vi ser hur islamofobiska och antisemitiska brottsanmälningar ökar i Sverige, hur politiska partier aktivt väljer sida i konflikten och att skolor larmar om ökade konflikter i klassrummen som en konsekvens av polariseringen. Vi kan peka fingrar på vilken grupp som är skyldig till vad men så länge det görs försvagas objektiviteten mänskliga rättigheter ämnar vara och är. Man kan diskutera Jom Kippur-kriget, München 1972, 7 oktober 2023, året 1948 och rapporter om koloniseringen av palestinska områden med israeliska nybyggare men i slutändan är det civila barn, kvinnor och män som drabbas hårdast i både Palestina och Israel.

Vi måste stå enade och i solidaritet med alla oskyldiga civila som har drabbats oavsett gruppering i budskapet eldupphör nu och skydd av mänskliga rättigheter för alla och en uppmaning om rättvisa för att alla parter måste uppnås och aktörer skyldiga till folkrättsliga brott behöver utredas. För att idag, liksom alla årets dagar, står vi i solidaritet med det palestinska folket och med all världens folk oavsett dag eller år, för vi definieras alla som en del av universum och således som en del av den universella deklarationen för mänskliga rättigheter.

Jonatan Strandqvist

Styrelseledamot UNA Stockholm student

UNITAD Mission in Iraq ending despite no progress

Photo by Mathias Reding on Unsplash. 

What is UNITAD and why it was created

The atrocities committed by ISIL in Iraq between 2014 and 2017 were nothing short of horrific. Mass killings, sexual slavery, forced displacement, and destruction of cultural heritage sites were commonplace. The international community recognised the need for accountability and therefore established the United Nations Investigative Team to Promote Accountability for Crimes Committed by Da’esh/ISIL (UNITAD) in 2017. The mission’s primary objective was to investigate and document the war crimes, crimes against humanity, and genocide carried out by ISIL, with a focus on preserving evidence for eventual prosecution. While UNITAD has made commendable progress, challenges remain. These include ensuring witness protection, addressing the needs of survivors, and handling the intricacies of international prosecutions. Moreover, the broader issue of transitional justice and reconciliation in post-conflict Iraq remains a complex and ongoing challenge.

Achievements of UNITAD

Over the years, UNITAD has made substantial progress in fulfilling its mandate. Here are some key achievements:

  1. Evidence Collection: UNITAD has painstakingly collected vast amounts of evidence, including witness testimonies, documents, and forensic evidence. This evidence is crucial for future trials of ISIL members responsible for heinous crimes.
  2. Mass Grave Investigations: The mission has played a significant role in identifying and excavating mass graves, helping families find closure and contributing to the broader understanding of the extent of atrocities.
  3. Supporting Iraqi Judicial System: UNITAD has worked closely with the Iraqi authorities to strengthen their capacity to prosecute individuals associated with ISIL, ensuring that justice can be served.

However, by the request of the Government of Iraq the Security Council at its 9419th meeting, on 15 September 2023 voted to extend the mandate until 17 September 2024 only (Resolution 2697 (2023)). It seems unlikely that the UNITAD mission will be extended again and it seems like the mission is nearing its completion. This seems to be a bad turn events as the the work of UNITAD is far from complete and there are several issues that need to be adressed. Most importantly, the international community has a responsibility to see justice served for the victims of ISIL’s atrocities. To abandon this mission prematurely may be perceived as an abandonment of those who have suffered immensely at the hands of terrorists.

The Unfinished Quest for Accountability

One of the foremost reasons against concluding the UNITAD mission is the concern that the quest for accountability remains incomplete. While UNITAD has made substantial progress in collecting evidence and supporting Iraqi prosecutions, many perpetrators of ISIL’s atrocities remain at large. For the victims and survivors, justice delayed is justice denied, and ending the mission prematurely may mean that numerous individuals escape accountability for their heinous crimes.

Unresolved Cases and Ongoing Threats

The mission’s completion is premature given the number of unresolved cases and ongoing threats posed by ISIL and other extremist groups in Iraq. ISIL’s resurgence in certain regions underscores the importance of maintaining a strong international presence to continue investigations and safeguard against future atrocities. A hasty withdrawal of support might undermine the hard-won gains in terms of stability and security in Iraq.

Capacity Building and Reconciliation

While the Iraqi judicial system has made progress, it still faces significant challenges. Critics argue that concluding UNITAD prematurely might jeopardize the capacity-building efforts that were ongoing. A more prolonged international presence could ensure that the Iraqi justice system reaches a point of self-sufficiency, ultimately leading to a more robust and accountable system.

Moreover, the broader context of reconciliation in post-conflict Iraq cannot be overlooked. The mission’s premature conclusion may leave behind a vacuum, potentially hindering the crucial process of reconciliation among various ethnic and religious groups.

An IDP camp for Ezidis from the Sinjar (Shingal) region, after being displaced by the Islamic State. Photo by Levi Meir Clancy on Unsplash.

Preserving Evidence and Institutional Knowledge

The extensive evidence collected by UNITAD is invaluable not only for prosecutions but also for historical records and future generations. The mission’s experts have developed a deep understanding of the intricate web of ISIL’s crimes. Ending the mission risks losing this institutional knowledge and the ability to preserve evidence effectively, making it more challenging to bring individuals to justice in the future.

The Message of Impunity

Perhaps one of the most significant concerns raised by those opposing the conclusion of the UNITAD mission is the potential message of impunity it sends. The international community’s commitment to justice for victims of international crimes is undermined if the mission is terminated prematurely. It may embolden other perpetrators to believe they can evade accountability for their actions, thereby eroding the principles of international law.

Potential for Future Instability

Iraq has seen cycles of violence and instability over the years. Ending the mission could potentially lead to a resurgence of violence, given the fragile nature of the region. Continued international engagement is essential to ensure long-term stability and prevent the re-emergence of extremist groups.

What the future holds

The UNITAD mission in Iraq has played a vital role in documenting the horrific crimes committed by ISIL and in preparing the ground for accountability. As we approach 2024, it is evident that the mission is nearing its conclusion. Whether the mission concludes or continues, it is imperative that the international community remains vigilant in ensuring accountability, justice, and the prevention of impunity for grave international crimes. The debate surrounding the UNITAD mission’s conclusion reflects the broader challenges and responsibilities of the international community in promoting peace, justice, and human rights in a complex and ever-evolving world. However, ending UNITAD prematurely could result in unfinished accountability, unresolved cases, ongoing threats, weakened institutions, and even potential future instability.

Massexodus av armenier – över 100 000 människor har blivit hemlösa

Efter en snabb militär offensiv från Azerbajdzjan och ockupationen av Nagorno-Karabakh den 19 september meddelade de armeniska myndigheterna att den etniskt armeniska enklaven skulle upplösas den 1 januari 2024. Inför hotet om att styras av Azerbajdzjan har över 100 000 människor flytt till Armenien, vilket motsvarar över hälften av Nagorno-Karabakhs befolkning.

Humanitär katastrof

Den 19 september 2023 inledde Azerbajdzjan en militäroperation i Nagorno-Karabakh, vilket resulterade i civila dödsfall och skador.Situationen i Nagorno-Karabakh-regionen samt för de ca 100 000 människor som krossat över gränsen till Armenien är allt mer kritiskt efter de senaste händelserna, och många människor behöver humanitärt bistånd.

Läget i Nagorno-Karabakh är extremt oroande eftersom människor som har lidit av månader av isolering behöver mat och mediciner. Sedan december 2022 har 120 000 människor i Nagorno Karabakh lidit av mat- och medicinbrist, pga. Lachin korridoren har varit avstängd. Lachin-korridoren, som är den enda landvägen som länkar Nagorno-Karabakh och Armenien, har varit blockerad de senaste nio månaderna.

Bakgrund:

År 1923 grundade Sovjetunionen Nagorno-Karabakh Autonomous Oblast – hem för en 95 procent etniskt armenisk befolkning – inom Azerbajdzjanska Sovjetiska Socialistiska Republiken. Under sovjetiskt styre hölls väpnade konflikter mellan de två republikerna, som hade en lång historia av etnisk spänning, under relativ kontroll. Men när Sovjetunionen började falla, föll också freden i regionen. Under Sovjets upplösning 1991, samtidigt som Armenien och Azerbajdzjan uppnådde självständighet, förklarade Nagorno-Karabakh officiellt sin självständighet. Krig utbröt mellan Armenien och Azerbajdzjan över regionen, vilket resulterade i cirka 30 000 dödsoffer och skapade hundratusentals flyktingar. År 1993 hade Armenien kontroll över Nagorno-Karabakh och ockuperade 20 procent av Azerbajdzjans geografiska område som tjänade som buffertzon runt Nagorno-Karabakh regionen. År 1994 medlade Ryssland ett eldupphör känt som Bishkek-protokollet, vilket lämnade Nagorno-Karabakh de facto självständig med en självutnämnd regering i Stepanakert.

Nagorno-Karabachs parlament i Stepanakert, Artsakh-republiken.
Foto av Robert Levonyan.
Monumentet ”Vi är våra berg” i Stepanakert, Nagorno Karabakh (Artsakh) byggdes 1967.

Sedan det bilaterala godkännandet av ett eldupphör 1994, som formellt kvarstod fram till september 2020, har användningen av attackdroner, beskjutning och specialoperationsaktiviteter av armeniska och azerbajdzjanska trupper lett till sporadiska sammandrabbningar. I början av april 2016 ägde de mest intensiva striderna sedan 1994 rum, vilket resulterade i hundratals offer längs separationslinjen. Efter fyra dagar med strider meddelade de båda sidorna att de hade kommit överens om att upphöra med fientligheterna. Men ett misslyckande i förhandlingarna resulterade i att båda sidor anklagade varandra för att bryta mot eldupphöret, och spänningarna förblev höga.

Efter en sommar med gränsöverskridande attacker bröt svåra strider ut längs gränsen mellan Azerbajdzjan och Nagorno-Karabakh i slutet av september 2020. Mer än 7 000 soldater och civila dödades, med hundratals fler sårade armeniska och azerbajdzjanska soldater. Upprepade försök gjordes av Förenta Nationerna, USA, Frankrike och Ryssland att sluta striderna och istället återgå till avtalsbordet. Men striderna fortsatte eftersom båda sidor anklagade varandra för att ha brutit mot de tillfälliga överenskommelserna om eldupphör. Spänningarna eskalerade ytterligare när båda sidorna bytte från gränsbeskjutning till längre räckvidd artilleri och annan tung beväpning. Efter flera misslyckade försök av Ryssland, Frankrike och Förenta staterna att förhandla om ett eldupphör, lyckades Ryssland medla fram ett avtal den 9 november 2020, förstärkt av ryska fredsbevarare, vilket avslutade det 44 dagar långa andra Nagorno-Karabakh-kriget. Azerbajdzjan återtog större delen av det territorium man förlorade för tre decennier sedan, och Armenien behöll endast en del av Karabakh. Avtalet fastställde också Lachin-korridoren, en smal landremsa som skulle övervakas av ryska fredsbevarare och fungera som en transitväg som förbinder Armenien med Nagorno-Karabakh.

Ryska fredsbevarande styrkor i Nagorno-Karabach. Foto via Telegram.

Förhandlingar och medlingsförsök, främst ledda av Minsk-gruppen i Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE), har misslyckats med att producera en permanent lösning på konflikten. Minsk-gruppen grundades 1994 för att adressera tvisten och leds av Förenta staterna, Frankrike och Ryssland. De tre medlarna har befogenhet att organisera förhandlingar med ledarna för Armenien och Azerbajdzjan, separat och vid toppmöten. Även om gruppen framgångsrikt har förhandlat fram eldupphör, förblir territoriella tvister även efter 30 år.

Exodus efter 9 månaders svält

Photo: Shushi av Sarina Aventisian på Unsplash.

Minst 100 000 människor har nu flytt från den självständiga regionen Nagorno-Karabakh sedan Azerbajdzjan återtog området i en offensiv. Den snabba massflykten har fått Förenta Nationerna att skicka sin första mission till området på ungefär 30 år. Stephane Dujarric, talesperson för FN:s generalsekreterare, sa att FN-teamet på plats skulle ”identifiera de humanitära behoven både för de som stannar kvar och de som är på flykt.”

Även om Nagorno-Karabakh internationellt ses som en del av Azerbajdzjan, hade den armeniskt dominerade regionen under flera decennier varit under kontroll av en de facto-regering fram till Azerbajdzjans seger förra veckan. Den tidigare självständiga republiken kommer att upphöra att existera från och med nästa år. Azerbajdzjan har länge varit tydligt med valet som konfronterar armenierna i Karabakh: Stanna kvar och acceptera azerbajdzjansk medborgarskap eller lämna.

Fram till lördag den 30 september 2023 hade 100 417 människor lämnat Nagorno Karabakh, sa den armeniska premiärministerns talesperson, Nazeli Baghdasaryan.

Armenien har vänt sig till den Internationella domstolen (ICJ) och begärt att domstolen förordnar Azerbajdzjan att tillåta människor att lämna regionen ”utan hinder” om de vill. Armenien bad också domstolen att uppmana Azerbajdzjan att ge FN och Röda Korset tillträde till Nagorno-Karabakh. Armenien hoppas att Azerbajdzjan avstår från att vidta straffåtgärder mot nuvarande eller tidigare politiska representanter eller militärpersonal i Nagorno-Karabakh. Uppmaningen kommer när azerbajdzjansk statsmedia rapporterade att landets säkerhetstjänst hade fängslat två tidigare befälhavare för den självutnämnda ”Republiken Artsakhs” militär.

Loven Mnatsakanyan och Davit Manukyan stoppades när de försökte korsa från Nagorno-Karabakh till Armenien via Lachin-korridoren, den enda vägen som förbinder den landlåsta enklaven med Armenien. Mnatsakanyan, som enligt uppgift tjänstgjorde som försvarsminister från 2015 till 2018, greps i fredags och fördes till Azerbajdzjans huvudstad Baku, enligt statsmedia. Han anklagades för att ha illegalt inträtt i landets territorium. Manukyan, som enligt uppgift tjänstgjorde som tidigare biträdande befälhavare för Nagorno-Karabakhs väpnade styrkor, greps på onsdagen, rapporterade azerbajdzjansk statsmedia. Han anklagades för att vara inblandad i terrorism, skapa olagliga beväpnade grupper, olagligt innehav av ett vapen och olagligt inträde i Azerbajdzjan, även om inga bevis presenterades för att stödja anklagelserna.

Vad pågår i Iran?

Vad pågår i Iran?

Den 13 september 2022 greps den 22 åriga kvinnan Jina Mahsa Amini i huvudstaden Teheran av ”moralpoliser” för att hennes hijab (slöja) inte satt ”korrekt” enligt Irans klädkoder. Senare dödförklarades Mahsa Amini till följd av, vad polisen påstår, en hjärtattack. Polisens påstående är något som varit av stor diskussion. Kvinnans familj menar exempelvis att polisen döljer något, och flertalet människorättsorganisationer har uppmanat myndigheter att se över och utreda Mahsa Aminis död.

Till följd av händelsen har stora protester organiserats runtom i Iran. Liknande protester har även organiserats vid tidigare tillfällen, och därav bör inte detta ses som en isolerad händelse. Demonstranterna protesterar mot den iranska regimen och dess diktatur, men även i syfte att höja sina röster i kampen för kvinnors fri- och rättigheter. Säkerhetsstyrkorna i Iran har besvarat demonstrationerna med skarp ammunition, tårgas, och gripande av protestanter. Internet har även kraftigt begränsats. Olika siffror av antalet döda har rapporterats, men enligt källor från Iran Human Rights (IHRNGO) är siffran minst 154.1

Vart står FN?

Iran har skrivit på den universella deklarationen om mänskliga rättigheter som stipulerar grundläggande fri- och rättigheter för landets befolkning. Till följd av den iranska regimens hanterande av situationen har flertalet mänskliga rättigheter brutits, och därav fördömer UNA Stockholm University de våldsamma åtgärder som den iranska staten använt sig av. Iran har, i förhållande till FN-konventionen, en skyldighet att respektera civila- och politiska rättigheter, bland annat människors rätt till yttrande- och åsiktsfrihet och friheten att hålla fredliga demonstrationer.

Kontoret för FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter (OHCHR) har även fördömt Irans hanterande av demonstrationerna. Ravina Shamdasani, talesperson för OHCHR, noterade hur den iranska staten misslyckats med att genomföra en ”tillräcklig utredning” av situationen. Även FN:s generalsekreterare António Guterres, som följer händelserna noggrant, har uppmanat Iran och deras säkerhetsstyrkor att sluta använda ”onödigt och oproportionerligt” våld.2

Vad kan du göra?

Ibland kan det vara svårt att veta vad man kan göra för att hjälpa till i krissituationer när man befinner sig så pass långt bort från där händelserna pågår. Nedan beskrivs det kortfattat om tre praktiska tillvägagångssätt som du kan förhålla dig till i syfte att hjälpa till och visa ditt stöd för den iranska befolkningen.

1) Donera eller skriv på namninsamlingar för organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter. Nedan nämns tre organisationer som har riktat sitt fokus mot händelserna i Iran.

  • The Center of Human Rights in Iran (CHRI)
  • Amnesty International
  • The Abdorrahman Boroumand Center

2) Gå med I fredliga demonstrationer. Kolla upp om det anordnas demonstrationer nära dig och visa ditt aktiva stöd. Historiskt har demonstrationer visat sig vara ett effektivt sätt att öka allmänhetens medvetenhet, samt vara en bidragande faktor till policy- och lagstiftningsförändringar.

3) Dela information och inlägg genom, exempelvis, dina sociala medier i syfte att öka förståelsen, intresset, och medvetenheten om mänskliga rättigheter. Notera dock risken av att sprida felaktig information, och säkerställ därav källans trovärdighet och fundera källkritiskt över författarens syfte. Man kan även visa sitt stöd genom att använda ”hashtags” på sociala medier såsom #mahsaamini, #iranprotests, och #zhinaamini.

Du kan också skriva under denna lista om att stoppa dödsdomarna i Iran. Listan administreras av Amnesty och ni kan finna den här: https://www.amnesty.se/agerahub/stoppa-dodsdomarna-i-iran/

10th of October 2022.

The United Nations Association of Stockholm University

1IHRNGO. 2022. Iran Protests: at Least 154 Killed/Children Amongst Dead. https://iranhr.net/en/articles/5508/

2United Nations. 2022. Iran: UN condemns violent crackdown against hijab protests.

https://news.un.org/en/story/2022/09/1128111

Förtryck odlar motstånd


I den första delen fick vi se hur nationalistiska antagonismer samt uppdelningar formade de
grundläggande attityderna av Israel-Palestina-konflikten. Vi fick även se just hur allt ledde
upp till formandet av en israelisk stat, men också grunden för den politik som drivs av en
modern ockupationsmakt.

1948-1993: Regional destabilisering
Utifrån en global synvinkel så finns två faktorer som spelar en roll för konflikten. Ena var
Kalla kriget. Kortfattat så förvärrades konflikten allt mer på grund av USAs och
Sovjetunionens maktkamp. Dels då man såg mellanösterns dilemman genom ett perspektiv av existentiellt välbefinnande men också genom att förhindra alla former av resolution.
Exempelvis så har USA varit väldigt flitig med att alltid upphöra direkt kommunikation
mellan olika parter för att placera sig själv som mellanhand i fredsprocesser.

Andra fenomenet som formade denna perioden var avkolonialisering. Detta är ett helt
ämne i sig som också behöver diskuteras i ljuset av ny-imperialism. Men nog sagt, de direkta
tiderna efter andra världskriget bestod främst av nationella frihetsrörelser i den koloniala
delarna av världen. Olika rörelser som kämpade för de människors rättighet, som de ansåg sig
representera, till självbestämmande. I denna miljö uppkom Palestinska
Befrielseorganisationen (eng: Palestine Liberation Organization) (PLO). PLO som rörelse var
väldigt duktiga på att ta till sig eller omkonstruera strategier, mål och struktur från andra
nationalistiska frihetsrörelser. Även om målet för att etablera en palestinsk stat i nuläget
verkar oklart så har i alla fall en annan, mycket stor, vinst. Medan resterande världen vänder
blicken bort eller bara hoppas på att frågan om palestiniernas välbefinnande försvann, så höll
PLO den palestinska frågan vid liv.

Även om de flesta av oss är välbekanta med de senaste förlusterna av PLO så är inte
detta det mest förödande. Kriget år 1948, arabiska-israeliska kriget, totalt förkrossade det
palestinska samhället där en stor majoritet av palestinier som levde i det nuvarande Israel in i
exil. Mycket debatt har förekommit kring nakba i mer än sextio år. Dock är de flesta
forskarna idag överens över en kombination av faktorer som ledde upp till dess realisering. I
många fall så flydde en stor andel människor, som väntat, just för att de befann sig i en
krigszon. Men i många andra fall förekom planerade utvisningar. I vissa områden skrämde
sionister avsiktligt palestinier till att fly genom att utföra terrorattentat. Byn Dayr Yassin,
bland andra, blev utsatt för slaktandet av mellan 110 och 240 män, kvinnor och barn. Många
personers kroppar blev senare nedstoppade i byns vattenbrunn. Aktioner som denna har heller inte varit hållna i hemlighet. Som Lenin själv sa så är syftet med terrorism, trots allt, att
terrorisera.

De flesta palestinska flyktingarna slutade upp i Västbanken, som då var under
Jordaniens styre tills 1967, Gazaremsan, som styrdes av Egypten tills samma år, och
angränsande arabiska länder. De med utbildning och andra tillgångar försökte så gott de
kunde att bygga upp sina liv igen. Människorna med mindre tur slutade upp i läger uppsatta
av United Nations Relief and Works Agency (UNRWA). Här bor fortfarande de nya
generationerna av de flyktingarna. Palestinier som stannande utsattes för krigslagar tills 1966.Palestinska israeler eller “israeliska-araber” tar upp idag cirka 20 procent av landets
befolkning.

Israel gick också igenom stora demografiska förändringar efter kriget 1948. En faktor
var flykten av palestinier. Israel valde att bara repatriera några få palestinier, främst för att
vinna välviljan av det internationella samfundet. Det fanns ett stort välkomnande för judiska
migranter – år 1950 biföll det israeliska parlamentet, knesset, lagen “Law of Return” som
garanterar judar runt om i världen medborgarskap – just för att Israel kan knappast
upprätthålla en “judisk stat” om samma garanti gäller icke-judar, som palestinier exempelvis.
Det fanns dock problem med repatrieringar för palestinier. Faktumet var att
israeliska staten valde att omdistribuera kvarlämnad egendom av palestinier till judiska
immigranter från Europa. Vissa palestinier försökte återta deras egendom genom att korsa
gränserna för vapenvila för att skörda grödor eller bära över andra ting till sina nya hem.
Andra valde att begå aktioner av sabotage och våld. Men israeliska staten valde att inte göra
någon skillnad på dessa. För att komma till bukt med det så kallade “infilitreringarna” valde
man att utföra repressalier, i form av räder, mot staterna som “infiltrationen” inträffade ifrån.
Detta i sig lade ansvaret för att stoppa “infiltrationer” i händerna av grannländer. Inget som
stärkte vänskapen mellan länderna med andra ord.


År 1953 utfördes en israelisk räd mot Jordanien som slutade med sextiosex civila
dödsoffer. År 1955 gjordes en räd mot Gazaremsan resulterade i trettioåtta egyptiska soldater
dödade och cirka fyrtio skadade. Dessa räder satte i gång den gnistan för alla händelser som
ledde upp till ett krig mellan Israel och Egypten år 1957 och 1967. Inte svårt att se då hur det
internationella samfundet har fokuserat på att uppmuntra någon typ av försoning mellan
Israel och dess grannar för att kyla ner mellanösterns flamma.
De arabiska staterna omkring gav aldrig något erkännande för Israel. Även så valde
staterna att fastställa en ekonomisk bojkott mot den nya staten. Trots arabstaternas stora
förlust sedan kriget 1948, som gav upphov till ett flertal coups d’état som implementerade
populistiska styren i regionen, så har konflikten mellan Israel och grannländerna förblivit
stillastående i tjugo år. Detta upphörde dock år 1967.


År 1967 i Maj informerade Sovjet den före detta presidenten av Egypten, Gamal Abd
al-Nasser, att israeliska trupper samlades upp på den syriska gränsen. Israel och Syrien har
varit mycket fientliga mot varandra som har triggats av bådas hävdade rätt över Jordanfloden.
Krig är alltså inte otänkbart. Rapporteringen från Sovjet var dock, (överraskning), falsk.
Sovjet hoppades på att en rapport om en möjlig israelisk aggression skulle framtvinga en
anti-Israel attityd samt pro-Sovjet allians bland staterna. Nasser förstod detta. Men han hade
sina ambitioner för supremati i den “arabiska världen”. På så vis agerade han i enlighet. Han
beordrade ett inträde till Röda havet och stänga ut israeliska frakter. Detta klippte bort Israels
tillgång till havets södra delar. Den delen av havet ansågs vara internationella vattenvägar,
Israel tolkade därför detta som en krigshandling. Således lanserade Israel en attack mot
grannarna i juni samma år.


Kriget höll på i sex ynka dagar. Resultatet blev en massiv förlust för de arabiska
armérna. Israeliska trupper övertog hela Jerusalem, som då var uppdelat mellan Israel och
Jordanien sedan 1948, Västbanken, Sinaihalvön, Gazaremsan och Golanhöjderna. Dödläget
hade upphört. Innan kriget så var den huvudsakliga angelägenheten, för både Israel och
arabstaterna, existensen av staten Israel. Efter kriget blev det istället återtaget av förlorademarkområden arabstaternas fokus. I utbyte ville Israel ha ett erkännande samt fredsavtal. Således får vi formulan “land för fred”. Detta formades i FNs säkerhetsråd i resolution 242 och 338. Det blev grunden för alla påföljande fredsförhandlingar mellan Israel och arabstaterna. Som då föreskrivs av 1978 Camp David-avtalen skulle Israel dra sig tillbaka
från Sinaihalvön i utbyte för erkännande från samt fred med Egypten.

Även om utbytet land för fred är en enkel formula så har det varit svårt att genomföra
på grund av olika anledningar. Främst är det medvetet tvetydigt. FNs resolution 242 anger att
israeliska styrkor ska dra sig ur “territorier ockuperade under senaste konflikten”. Israel
tolkade det som “alla territorier”. Resolutionen anger också ett “avslut med alla hävdande till
rätt eller krigstillstånd och respektera samt erkänna suveräniteten, territoriella integriteten och
politiska självständigheten av varje stat i området samt deras rättighet till att leva i frid inom
säkra och erkända gränser fria från hot eller akter av offensiv.” Arabstaternas tolkning av
detta var diplomatiska relationer med Israel eller fredsavtal.


Det fanns dock en efterkrigs strategi som arabstaterna antog. I en toppkonferens i
Khartoum i Sudan valde de arabiska ledarna att samlas runt en politik vid namn av “the three
no’s”. Inga förhandlingar med Israel, ingen fred med Israel och inget erkännande av Israel.
Man kan därav se ett skifte i taktik. Nu var man samlade för att eliminera alla former av
aggression och inte Israel. Viktigt att komma ihåg är att denna politik hävdar att det inte får
ske några förhandlingar med Israel. Det fanns dock ingen som lovade att inte förhandla.
Därför vände sig de arabiska ledarna till världens supermakter för att lösa dispyten. Eftersom
Sovjetunionen hade klippt alla relationer med Israel så hoppades man på att USA skulle
påverka Israel.


Eftersom USA inte hade något intresse av att assistera arabstaterna så valde Egypten
och Syrien att igen lansera ett krig mot Israel i oktober år 1973. Resultatet av Oktoberkriget
var elva- till sextontusen arabiska och israeliska döda. Detta utnyttjades av de arabiska
medlemmarna av OPEC för att höja oljepriser vilket drog USA och Sovjetunionen till
gränsen av ett kärnvapenkrig. Det fångade amerikanarnas uppmärksamhet. Under dessa tider
hade USA andra dilemman som kriget i Vietnam, nya relationer med Kina och spänningar
med Sovjet. Utrikesministern, Henry Kissinger, spenderade således mycket tid med att resa
runt bland länderna för att lösa små obetydliga detaljer om parternas grupperingar av styrkor.
Som tidigare nämnt blev USA den enda mellanhanden i konflikten.


Men Israel komplicerade “land för fred” formulan. Efter kriget 1967 så ansåg Israel
att Jerusalem är dess eviga samt odelbara huvudstad. Således började bosättare att ta till sig
mer mark samtidigt som staten utökade kommunala gränser långt in på Västbanken. Det
byggdes också bosättningar inom Västbanken, som israeliska staten valde att kalla Judea och
Samaria, i Golanhöjderna och Gazaremsan. De första bosättningarna byggde längst jordanska
gränsen för “säkerhetsskäl”. Med tiden förekom religiösa bosättare, politiska extremister samt
personer med intresse för lågkostnads boende som subventioneras av staten. Till detta kom
också integreringen av elnät, vattensystem och arbetsmarknaden. I och med att en beroende
ekonomi har skapats i palestinska områden så blev det allt mer komplicerat att lösa
konflikten.


Slutmässigt så fanns ett annat stort problem med “land för fred”. Konflikten blev nu
en sådan mellan stater. PLO hade andra tankar. PLO skapades under 1964 när Gamal Abd
al-Nasser strävade efter kontroll över den palestinska rörelsen. Olika gerillagrupper,exempelvis Fatah som grundades av Yasir Arafat år 1959, samt andra typer av grupper hade andra idéer. Kriget år 1967 ansåg de visade på att de inte kunde lita på att arabstaterna giver dem någon frihet. Endast de själva kunde göra detta. Således valdes Arafat till ledare för PLO år 1968 där Fatah tillsammans med andra grupper har dominerat rörelsen sedan dess.


Under 70-talet så har PLO hållit palestinska angelägenheter vid liv. På så sätt har PLO
haft en liknande funktion till palestinsk nationalism som Balfourdeklarationen för sionism.
PLO hävdade sina rättigheter genom dels diplomati men också terrorism. Som för många
andra nationalistiska frihetsrörelser i “Tredje världen” så var väpnad kamp en central doktrin
inom PLO. Detta gjorde dock att Israel samt USA valde att inte förhandla samt erkänna
organisationen. Arabstaterna samt FN valde att istället erkänna PLO som det enda legitima
representantskapet för det palestinska folket år 1974.


Från 1967 till 1993 så var “land för fred” det enda vägvalet och var den basis för alla
förmedlare i att lösa konflikten. Denna idé må ha fungerat två gånger, Israel-Egypten år 1979
och Israel-Jordanien 1994, som visade att detta endast fungerar genom viljan av de som vill
genomföra avtalen och inte utomstående aktörer. Så för Egyptens fall så trodde presidenten
Anwar al-Sadat att han kunde vinna popularitet samt legitimitet om Israel kunde återlämnade
Sinaihalvön. Han lyckades. Men istället blev han lönnmördad ett år senare. I Jordaniens fall
kom avtalet ett år efter att Israel påbörjade förhandlingar med palestinierna för lösa deras
problem. Alltså, vad är poängen med ett krigstillstånd om Israel och Palestina fann en
lösning?


Och nu har vi kommit fram till den nuvarande fasen av konflikten.


Slutsats
Ett typiskt missförstånd av denna konflikt är att den tolkas som en arabisk-israelisk konflikt i
sin helhet. Som vi sett så är detta ganska långt ifrån sanningen. Vad en sådan tolkning antyder
är att det inte finns någon legitim palestinsk nation. De är bara araber. Men vad man missar är
att ingen nation är legitim som egen grupp för unikhet. Inte ens sionism kan hävdas vara mer
legitim än någon annan nation. Slutmässigt så är det ganska tydligt att det så kallade
“arabiska-israeliska konflikten” är inget annat än en fas av Israel-Palestina konflikten.
Vad vi ser återigen är hur kultur och makt kan föda motreaktioner. På samma vis som
antisemitism odlade motstånd i form av sionism så odlade israeliskt förtryck av palestinier en
form av motstånd. Detta är en typisk tendens bland människan, vi accepterar inte
underkastelse utan motstånd. Den enda acceptansen som kan förekomma är om vi tvingas till
den. Antingen genom dominans eller en brist på resurser. Men vad man i större planer märker
är hur samhällen dras mellan två tendenser av isolering och öppenhet. Vid detta fallet av
antagandet av existentiellt hot så skapas en djup konservativ vändning där idéer om
ultranationalism, “renhet”, assimilering, separation av människor och produktionen av det
andra kan frodas. Och detta yttras ganska tydligt om vi betraktar bibliska argument för Israels
existensberättigande. Det finns ett antagande för en egen samt gemensam historia. Men också
en form av nativism med en vision för en föråldrad period av storhet och makt. Detta i sig är
också en väldigt passande beskrivning för andra fenomen som extrem islamism och
ultranationalistisk svenskhet.Vi bär på potentialen för en ny värld där vi som människor i solidaritet kan vidga vår
frihet och för att en dag överge nationalistiska gränser.


Referenser
Gelvin, James L., The Modern Middle East, a history. fifth edition. Oxford University Press.
2020 . Pages 240-245.

Growing apart

Introduktion

Idag är den internationella dagen för att tillsammans leva i frid. Men något är inte rätt. Något är mycket blodigt, skallande och raserat. Jag måste tyvärr erkänna min pessimism och erkänna att min framtidsvision är mycket grå. Samtidigt som välståndet ökar för väldigt få så ökar samtidigt ojämlikheter där människors tillgång till basala resurser begränsas allt mer. Vi befinner oss nu i ett tillstånd där människor hamnar i konflikter över markområden för att kunna säkra tillgångar som livsmedel. Kanske värst av allt är hur tillgångarna till vatten blir allt mer begränsat i världen, dels på grund av klimatförändringar men också extrema vinstintressen som gör denna tillgång koncentrerat i få punkter. En spira kryper sakta inpå människan, snart må den fästa och dra in oss närmare i en kaosartad epok. Men progressiva tider är alltid oundvikliga.

Med tanke på de senaste händelserna i Israel-Palestina så kommer denna serie av artiklar ha i syfte att reda ut historien till konflikten men också dess väg framåt för en ny epok av fred.

Bakgrund

Vi börjar i en tid efter första världskriget som kan vara den mest signifikanta händelsen av Mellanösterns moderna historia. Detta är en period där Osmanska riket har totalt förfallit men också där statssystem har fyllt tomrummet. Flera politiska och sociala reformer skedde i Persien, nuvarande Iran, under Reza Shah samt hans son. Sistnämnt också förekomsten och spridningen av varierande nationalismer som strävar efter att definiera politiska samfund som skulle uppstå ur regionens spillror. Vissa nationalismer kvarstod endast temporärt med en knapp följarbas. Andra rörelser finns kvar än idag. Det har nog inte undgått någon att en av dessa är sionism. Sionism är i sig inte en produkt av första världskriget men blev istället under krigstiden accepterad samt senare stödet av en stormakt. Detta var kritiska delar för dess överlevnad. 

Under första världskriget var Storbritannien under upprättande av hemliga avtal med sina allierade om vad man ska göra med spillrorna av Mellanöstern efter kriget. Vad dessa avtal mest menade för ententemakterna var att de ”förtjänade” kompensation i form av kontroll över regionen. Idealet var direkt kontroll. Även om makterna maskerade sina ambitioner genom att hävda att styrelsesystemet kommer att ske genom indirekt kontroll medan den härskande staten hade ekonomiska och politiska rättigheter som inte är tillgängliga för någon annan. Den “direkta makten” låg på sätt och vis med lokala makthavare. Dock ringer denna uppfattning ihåligt eftersom den bara är till nytta för de imperialistiska makterna då de är de verkliga beslutsfattarna. Det är vid denna tidpunkt Storbritannien gjorde motstridiga stöd till två nationaliströrelser. Först gav de sitt stöd till Sharif Husayn 1915 och lovade resurser och en arabisk ”stat eller stater”. I utbyte skulle Husayns son, Amir Faysal, skapa ett uppror (den arabiska revolten) mot Osmanska riket. Som historien har visat gjorde detta bara vissa brittiska individer till kändisar. Dessa förhandlingar var mestadels hemliga tills senare i tid. Samtidigt på sidorna av Times of London var britterna mycket öppna med att ge sitt stöd till sionistiska nationalister att etablera en nationalstat i Palestina. Detta var Balfourdeklarationen. Varför? 

En anledning kan vara att det judiska folket skulle oundvikligen bli helt beroende av Storbritannien eftersom de är en minoritet. I så fall skulle de vara mycket öppna med att tillåta Storbritannien hålla landområdet skyddat, vilket betyder Suezkanalen. Det här är inte nytt fenomen. Detta har inträffat tidigare i Mellanöstern genom att ge minoriteter rättigheter som inte är tillgängliga för majoritetsbefolkningen, mestadels på order av europeiska makter. En annan anledning var att Storbritannien överskattade judiskt inflytande i Ryssland och USA. Så för att behålla sin allians med dessa stater ansåg man sig vara tvungna att bli av med “dem i vägen”. Låter lite nazist-liknande, eller hur? 

När Balfourdeklarationen blev ”lag” utnyttjade sinonistledarna situationen och ökade migrationen till det utlovade landet. Med ett ”draft instrument” – en mix av en konstitution och ett kontrakt – överlämnat till Nationernas Förbund kom villkoren för administration över det palestinska mandatet och processen för att främja judisk emigration till Palestina. Som en mandatsmakt över sitt palestinska mandat skulle de kunna forma regionen som de önskade. Detta ligger i hjärtat av den israelisk-palestinska konflikten. Samtidigt som invandring och markköp ökade, så ökade också den inhemska befolkningens fattigdom. Därav var resultatet ett palestinskt uppror. Den stora revolten slogs ner av britterna på blodiga och brutala vis. År 1937 var den brittiska diplomatiska lösningen på missnöjet att dela Palestina i en ”judisk” och en ”arabisk” stat. Senare utfärdade de istället 1939 en “White paper” för att begränsa, men inte avsluta, judiska invandringen och öka tillsynen över markförsäljning. Detta uppgav också att det skulle bevilja palestinsk självständighet inom tio år om de två samhällena kunde uppnå samarbete. År 1947 hade spänningarna samt aggressionerna mellan grupperna och Storbritannien ökat. Storbritannien bestämde sig då för att dumpa ansvaret på FN. Lösningen var att dela upp landet i en ”judisk” och en ”arabisk” stat.

Vi talar här om två folk som har varit en del av konflikter i ungefär 140 år. Även om det mest fundamentala av Israel-Palestina konflikten kvarstår så innebär inte det att konflikten inte har utvecklats. Här kommer vi utgå ifrån tre olika faser som är distinkta från varandra genom omvälvande händelser.

1882-1948: Initiala konfrontationen

Det globala tillståndet av den första fasen karaktäriseras av tre aspekter. Det var en period närmare slutet av en epok av imperialism (formellt sagt), en tid där europeer tyckte att de hade ett monopol på vad som syftas på “civilisation” och att de ansåg sig ha “rätten”, eller “plikten”, till att expandera “civilisation” till “vildingar” runtom i världen samt avgöra deras framtid. Inte konstigt då att en av de mest prominenta företrädarna av sionism, Theodor Herzl, hävdade att formningen av en judisk stat i Palestina skulle “forma en del av den barriär av Europa mot Asien, till en utpost av civilisation motsatt till barbarism”. Sionisternas tidigt samt frekventa användning av “kolonialisering” blev således en förknippning med stolthet. Det förklara också sentimentet för varför man ansåg att det brittiska mandatet över Palestina skulle uppfylla “the sacred trust of civilization”. 

 Andra aspekten är att denna tiden är en period där nationalistiska rörelser börjar formas allt mer runt om i världen. 

Sistnämnt, denna period är en tid av mass migration där cirka 150 miljoner människor, mellan åren 1850 och 1940, lämnade sina hem i sökandet efter ett bättre liv eller flyr från förföljelse. Judisk emigrering från östra Europa, särskilt från Ryska imperiet, till Palestina och andra regioner kan därför ses som en del av en global trend. 

Den judiska immigrationen till Palestina skedde i vågor, som på hebreiska kallas för aliyot. Varje aliya var distinkta enligt olika faktorer. Härkomst, destination i Palestina, social och ekonomisk organisering av samfundet och ideologi, om så fanns. 

Den första vågen av immigration, i början av 1882 och pågick tills 1903, bestod av judar främst från Rumänien och Ryssland som flydde från fattigdom och periodiska anti-judiska upplopp, kallas för “pogroms”. De flesta migranterna bosatte sig i Jaffa, Jerusalem och Haifa. Vissa gjorde ett försök till att arbeta med jordbruk. Ryska staten under tiden förbjöd judar från att äga mark inom imperiet vilket skapade en situation där extremt få hade praktisk erfarenhet med jordbruk. En viktig del av dessa “koloniers” överlevnad var finansiering från bankiren och filantropen Baron Edmond de Rothschild. Rothschild försökte stärka judiska markinnehav för att etablera plantager i Palestina jämförbart till dem i Algeriet. Detta misslyckades. Många judiska jordbrukare lämnade och plantage-systemet övergavs helt. 

Fyra andra aliyot förekom mellan första samt början av andra världskriget. Under andra och tredje aliyot (1904-1914, 1918-1923) formade migranterna många av de institutioner och ideal som fortfarande kvarstår i Israel. De var väldigt influerade av socialism och romantiska ideal om återvändning till “landet”. Migranterna byggde upp lantbruk samt kollektiva jordbruk, moshavim, och samhälleliga jordbruk, kibbutzim. Ett arbetarförbund skapades också, “Histadrut”, som byggde upp skolor samt sjukhus och försåg sociala tjänster samt välfärd för migranter. Här blev också hebreiska det nationella språket. 

Det viktigaste här är arbetspolitiken som antogs av migranterna. Sionisterna under denna tid uttryckte sina aspirationer i följande slogans, “conquest of land” och “conquest of labor”. Första frasen är en referens till dessa sionisternas egna behov av att sätta deras fotspår i Palestina för att “tämja vildmarken”. Andra refererar till att omforma det judiska folket genom att fylla alla jobb i ekonomin, (låter det bekant?). Med andra ord att bli helt självständiga utan att vara beroende av någon annan. Detta är en viktig del av sionism att komma ihåg. Denna tron om att rensa sig själv av alla illa effekter av exil kallas för “the negation of exile”. 

Dessa kolonisatörer hade många anledningar för att göra sig av med arabiska arbetare. Många sionister i Europa trodde på att Palestina var “ett land utan folk” och således perfekt för “ett folk utan land”. Ironiskt nog så var arabisk arbetskraft massiv. Araber var även villiga att arbeta för lägre löner än europeiska kolonisatörer. Mycket på grund av lokalbefolkningens brist på rättigheter och ägande med tanke på imperialisternas makt över regionen. I ett marknadsstyrt system skulle denna expansion av arbetskraft med låga löner skulle sänka löner överlag och avskräcka immigration av nya samfund. På så vis ansåg inflytelserika sionister att projektets framgång vilar i separationen av de ekonomiska kopplingarna mellan de två grupperna. Därav får vi situationer där sionister som köpt upp mark från frånvarande markägare, frekvent fördrev palestinska lantbrukare. 

Fjärde och femte aliyot (1924-1929, 1929-1939) bestod främst av borgare som flydde från antisemitism i Europa. Då de flydde under en tid av intensiv nationalism och militarism i Europa så följde även dessa idéer med dem. Ideologin bakom andra och tredje aliyot blev känt som “Labor Zionism” som blev den nuvarande ideologin av Labor Party of Israel. Fjärde och femte vågen blev kända som “Revisionist Zionism” då de ville fixa vad de ansåg var fel vändning för deras föregångare. Efterträdare kan bli funna i högervridna Likud Party. 

Den inhemska befolkningen av Palestina gjorde motstånd mot de sionistiska kolonisatörerna och deras politik från början. Detta innefattar markockupering, våld mot migranterna och förstörelse av egendomar. Viktigt att påpeka att det mesta av dessa aktioner var defensiva utan politiska mål och främst slumpmässiga. Under denna tiden fanns ingen palestinsk nationaliströrelse. Innan första världskriget ansåg sig många utbildade palestinier som osmanska subjekt och senare som osmanska medborgare. Att de senare skulle utropa sina politiska aspirationer i form av nationalism var oundvikligt. Att det skulle vara palestinskt är mer godtyckligt. Efter att Osmanska riket avvecklades så drevs många palestinier till arabisk nationalism. Andra ansåg sig vara syrier. 

Det som hindrade formningen av en palestinsk nation var flera. Dels att de var mindre organiserade och samlade som det sionistiska samfundet. Då de redan var osmanska medborgare så fanns ingen poäng med det heller. En viktig skillnad här är att sionistiska samfundet omfamnade mandatsystemet, (imperialistmakters koloniala system), medan eliten inom det arabiska samfundet i Palestina förkasta Balfourdeklarationen samt det brittiska mandatet. På så vis kunde de inte organisera sig för att utnyttja mandatsystemet. 

En mer omfattande problematik är interna sprickor i arabiska samfundet. Många politiska eliter försökte säkra makt inom Osmanska riket och britterna utnyttjade gärna denna maktkamp. Vad det ledde till var att Storbritannien drev Osmansk politik mot att varje religiöst samfund fick organisera sig själva. Då det arabiska samfundet av Palestina bestod av både muslimer och kristna så bibehöll båda grupperna en parallell men separat organisering av institutioner. Kanske du kan lista ut vilka det var som odlade fröet för sekterism i mellanöstern?

Formningen av palestinska nationen baseras dels på att “palestinier” separerades från “syrier” under mandatperioden som andra stater i regionen. Att palestinsk nationalism utvecklades senare än sionism men också som en respons till sionism innebär inte att palestinsk nationalism är mindre legitimt än sionism. Alla former av nationalism är en förekomst av opposition av någon intern eller extern “fiende”. De definieras alltså utifrån deras opposition. Sionism uppstod i sig från en reaktion mot antisemitism och nationalism i Europa. De definierades också utifrån dess opposition mot Palestinas inhemska befolkning. Det vore banalt att hävda att sionism är mindre giltigt än antisemitism.

  Sionistisk immigration och markköp fortsatte att öka under senare 1920-tal och 30-tal. Samtidigt ökade också spänningarna mellan de två grupperna i landet. Runt 1931 så har sionisters markköp blivit så stora att cirka 20 000 jordbrukare blev bortdrivna från sin mark. Ungefär 30 procent av palestinska lantbrukare blev marklösa och 75-80 procent hade inte tillräckligt med mark för att kunna försörja sig själva. 

Resultatet av detta är det så kallade “Great Revolt” år 1936. Detta är en av de mer traumatiska händelserna i palestinsk historia. Storbritannien upphörde revolten genom en upprorsbekämpande styrka. Detta innefattade: kollektivt bestraffande av byar, lönnmord, massarresteringar, deporteringar och uppsprängning av hem på grund av misstanke om gerillor samt deras sympatisörer. Det palestinska ledarskapet föll och skapade nya tomrum i samfundet. Många välbärgade palestinier flydde istället för att bemöta vad de ansåg var utpressningar av rivaler av palestinska gäng medan Storbritannien fängslade eller skickade palestinska ledare i exil. Palestinierna har fortfarande inte kunnat återhämta sig från detta. Här finner vi också rötterna för al-nakba år 1948.

Det är nu andra världskriget påbörjas. Detta var om något en välsignelse för palestinier då Storbritannien hade fokus på andra håll och sionisterna ville inte störa britternas krigföring. 

Vi kommer också närmare tio-års tidsfristen för White Paper. Samtidigt så har konflikterna mellan alla tre aktörerna fortsatte igen. Vid 1947 hade Storbritannien stationerat hundra tusen soldater i Palestina för att upprätthålla fred. Som jag sa tidigare så hade trycket blivit stort att uppdraget slängdes in i FNs händer. När FN var under votering för att dela upp Palestina så utbröt ett krig mellan samfunden. Samtidigt påbörjades en intervention av angränsande arabiska stater. De arabiska staterna var misstänksamma över varandras politiska agenda samt intressen. Viktigt också att alla staters armér var byggda för att försvara, inte skapa offensiv. Resultatet var en vinst för de judiska styrkorna. Kriget slutade med en kreation av staten Israel enligt gränserna för vapenvila. Även om Israel fick internationellt erkännande så förekom inga fredsavtal mellan Israel och grannländerna. 

Slutsats

Jag tror det är lätt för många att kunna se relevansen av denna fas av konflikten till de nuvarande konflikterna. Noam Chomsky hade väldigt rätt när han hävdade att Israel inte är en typisk apartheidstat. Till skillnad från Sydafrika där man var beroende av svartas billiga arbetskraft så arbetar Israel istället mot att totalt göra sig av med palestinier. Med andra ord etnisk rensning. Således lever idéen om “conquest of land” och “conquest of labor” kvar i den sionistiska rörelsen. Vad vi också bevittnar är ett folk som aldrig kunnat återuppbygga någon struktur från dess spillror fullt ut. Det är lätt att glömma bort att även mellanöstern är en produkt av kolonialisering. Någonstans har vi valt att förtränga palestiniernas mänsklighet och låser in dem i misär. Är det verkligen överraskande då att terrorgrupper byggs upp? Låt inte Hamas vara centrum för debatten. De representerar inte det palestinska folket.

Som lingvist vill jag lämna en bit av hopp med er. Språk sträcker sig över gränser och smälter samman alla olika samfund. Den enda anledningen till att vi betraktar norska, danska och svenska som olika språk är endast på grund av nationalism. Egentligen är de bara dialekter av ett och samma språk. Det underminerar den typiska idéen om ett nationellt språk och egentligen finns det bara olika sätt att tala på. På samma sätt är hebreiska och arabiska extremt lika där många ibland betraktar språken som dialekter av ett språk. Kanske en dag kan det semitiska folket finna frid mellan varandra.

Referenser

Gelvin, James L., The Modern Middle East, a history. fifth edition. Oxford University Press. 2020 . Pages 232-239.  

Träd faller även om det inte hörs något

Den kontemporära konstellation av vårt samhälle är en mycket unik sådan. Dagen för yttrandefrihet är en dag som kanske mer delar oss i läger än att förena oss bakom en basal rättighet. Vår samtid är, om något, en radikal era. På samma gång som högerextremism får ett ökat fäste i Europa så har coronapandemin synliggjort skörheten av våra samhällen. Demokratin nedmonteras, länder splittras, tryggheten minskar och klimatförändringarna är ett allt mer påtagligt hot. Hur kan då yttrandefrihet vara en av de bärande krafterna som kan avgöra allas öde?

Något att påpeka från första början är att försöka definiera yttrandefrihet. Det är inte nog att begränsa denna mänskliga rättighet till att endast få “säga vad man vill”. Detta koncept är allt mer dynamiskt och kan definieras enligt flera faktorer. 

Det ena är graden av påverkan. Frågan att ställa är därför om ens yttrande faktiskt har en plats i den demokratiska processen. Även om det finns en demokratisk process så betyder inte det nödvändigtvis att ens åsikter och idéer fortsätter hela vägen upp till beslutsfattare. I vår värld finns inget exempel av att befolkningens opinion har en direkt påverkan av lagstiftning. Istället finns exempel av att människor kan uppvisa sin opinion som möjligtvis kan trigga makthavare till att anpassa sig till att upprätthålla maktbalansen. 

Andra är faktorerna som skapar förutsättningarna om att människor kan föra fram sin talan. I enkelhet handlar detta i stort om socioekonomiska faktorer. Vad man kan ta från mänskligt beteende är att människor har väldigt svårt att betrakta sin position i samhället, på så sätt att föra en talan om den, om människans tillgång till basala materiella tillgångar är betydligt begränsat. Med simplare ord kan man beskriva det som att med lite pengar, stor belastning på ens arbete och begränsad tillgång till basala ting så som mat och sjukvård så kan man säga att samhällsanalyser inte hamnar högt upp på prioriteringslistan. 

Tredje är att betrakta dragningskrafterna av lydnad och öppenhet. Denna punkt är en mer oklar sådan då det delade meningar om vart på skalan vi befinner oss. Total lydnad innebär att friheten till att föra en opinion mot makthavare är obefintlig och yttrandefrihet endast innefattar de få som styr strukturerna. Total öppenhet innebär att alla olika läger av opinion kan ha en påverkan i samhällsstrukturer. Frågan är om vi på något vis skulle vilja delta i en kontext där på någon av extremerna. Det finns ingen rättfärdighet för att fundamentalistiska och radikala rörelser ska få delta i en demokratisk process då den ultimata strävan är att nedmontera demokratin. Sedan kan en betrakta en situation där Usama bin-Laden har ett twitter-konto. Ingen hade nog sagt att det hade varit okej. Så på något vis har vi en gräns för hur pass mycket öppenhet vi kan tillåta yttranden vara. På samma sätt finns ingen rättfärdighet för att högerextremister ska få ha en plats i den demokratiska processen. Att tillåta denna formen av extremism en plats till att få höras innebär att dess dragningskraft får en frihet. 

Vi måste dock inse att varje politisk rörelse är en reaktion gentemot den politiska, sociala och ekonomiska tillställningen. Människor är i det allra mesta helt identiska. De olikheter vi betraktar är ytliga och inte absoluta. Det finns grundläggande parametrar som avgör dragningen av kultur och språk. Att en viss kultur kan betraktas som “konservativ” kan ha en förklaring utifrån faktorer av assimilering, förtryck, ojämlikhet och extrema förändringar. Detta kan förklara vissa enklaver av samhällen där exempelvis kolonialism och Västifiering har fått härja. Men på samma gång kan det finnas andra förklaringar som nationalism som driver en reaktion mot en ökad frihet och öppenhet i ett samhälle. Men om vi ska ta upp varje anledning till att en politisk rörelse föds så behöver vi nog skriva en bok.

Sistnämnda faktorn är en allt mer generell förklaring som omfattar de tidigare nämnda dragningarna. Låt oss först betrakta en mer bred analys av världens nationer och ojämlikhet. 

Ojämlikhet i sig har en radikal påverkan på ett samhälle. Fenomenet inom vår samtid i sig är helt utan motstycke. Om man dock avbildar dess struktur så är det alltid att kapitalet hos 1% av en population är generatorn för ojämlikhet. Såklart kan man jämföra med andra tidsperioder. Men denna postdemokratiska period är mer eller mindre fylld av super-välstånd utan dess like. Detta faktum har trots allt en enorm och korrupt påverkan på vår demokrati. 

I Sverige finns såklart bekännande värderingar om demokrati. Som alltid då i en demokrati så ska allmän opinion ha en påverkan på politiskt beslutsfattande. I slutledet utför en stat aktioner baserat på befolkningens vilja. Det är trots allt vad demokrati innebär i korta drag. Vi måste förstå att få privilegierade och maktfulla sektorer har aldrig gillat demokrati, det för en väldigt god anledning. Demokrati skapar trots allt en situation där makten tas från dessa sektorer och placerar den i händerna av den allmänna populationen. Vad vi då får är principer om koncentration av rikedom och makt. 

En koncentration av kapital är inte bara att människor sitter på högar av pengar. Det frambringar även en koncentration av makt. Då kan man fråga hur det kommer sig att kostnaden för elektioner är så himla höga. Vad som då händer är att politiska partier nu trycks ned för i sin tur hamna i fickorna av stora och rika korporationer. Denna koncentration av makt skapar i sin tur en produktion av lagstiftning som ökar koncentrationen av rikedom. Det kan exempelvis handla om skattepolitik, avregleringar, privatisering, regler för styret inom korporationer och så vidare. Resultatet är på så sätt en cykel som endast tjänar sig självt. 

Ironiskt nog så känner även Adam Smith till detta system. Man kan finna detta i hans kända “Wealth of Nations”. Detta kan nog vara den mest feltolkade boken i världshistorien, efter “The Great Gatsby” för någon anledning. Adam Smith och neoklassisk ekonomi är två helt skilda teorier. Adam Smith menade att fri cirkulation av kapital och fri rörlighet av import leder till att “England will suffer”. Anledningen menar han är att kapitalister kommer placera investeringar utomlands och sedan importera utifrån. Smiths argument då, ganska löjligt argument, var att engelska investerare kommer hellre vilja investera i England på grund av “home bias”, alltså att det finns en preferens för att investera nära och lokalt. På så sätt genom den “osynliga handen” skulle England räddas från hotet av fri cirkulation av kapital. Ofta finner man referenser till bokens första paragrafer. Men ganska sällan bortom sida 400. Smith anses ofta var den som förespråkar det så kallade “division of labor”. Dock menar Smith egentligen att detta är monstruöst då det endast gör människor korkade och livlösa som en maskin. Han förstod vilken förbrytelse detta är av mänskliga rättigheter. Därför ansåg han att staten måste ingripa för att hindra detta från att uppstå. Fortsättningsvis så har Smith en väldigt intressant syn på vad internationell handel är och inte är. Viktigt här är att inse att interaktioner mellan länder är inte nödvändigtvis handel. Exempelvis så skulle ingen klassisk liberal som Adam Smith kalla NAFTA för “handel”. Ta exempelvis Volvo. Om de skapar material i sina fabriker i Göteborg, skickar de vidare till Skövde för att montera delarna, sedan till Hällered för att testa bilen och sist sälja produkten i Stockholm. Det skulle nog ingen kalla handel mellan aktörer. Detta är bara en intern rörlighet inom en korporation. Säg då att samma princip följer men över statsgränser, blir det handel då? Inte enligt Smith i alla fall. Om man då tittar på NAFTA så kan man se innan avtalet att cirka 50% av all interaktion mellan USA och Mexiko var internt inom korporationer. Efter avtalet så blev denna andel två tredjedelar. Inte så himla annorlunda från Sovjetunionens extrema produktion som endast kom från toppen. Att då sitta att prata om entreprenöriska värderingar, frihandel och valfriheten hos konsumenter är bara en värld av fantasi.

Slutklämmen för Smith är alltså vad han kallar “masters of mankind”. Han menar att de “principiella arkitekterna” av politik i England är de som äger samhället, som då var “handlare och producenter”. Vad deras arbete innefattar är att säkra egna intressen oavsett konsekvenserna. Idag är det inte så mycket köpmän och producenter, utan finansiella institutioner som IMF och Världsbanken samt multinationella korporationer såsom Amazon och ExxonMobil.  

All for ourselves, and nothing for other people, seems, in every age of the world, to have been the vile maxim of the masters of mankind.” – Adam Smith, The Wealth of Nations (1776), III.IV.448.

Teorin i detta menar att en konstant dragning i historien kan man ofta se handla om frihet och demokrati som leds underifrån i samhällshierarkin, alltså från den allmänna befolkningen av arbetare och fler. Men också en motstridig kraft drar åt andra hållet som handlar om kontroll och dominans som leds uppifrån av överklassen. I många av världens grundlagar så finns det en rättslig grund som stiftar att en stat drivs av de få. Dessa få är som alltid den ekonomiska eliten då de är mer “ansvarsfulla”. Därav placerades även rösträtten ofta i händerna av de få för att säkerställa integriteten av en “liten men stark stat”. För vad hade egentligen hänt om det var helt fria val utan sponsorer och annat? Jo folket hade samlat sig samt organiserat sig för att ta tillbaka tillgångarna under överklassens ägo. Men så vi kan inte ha det. Därför måste vi ha ett system som förhindrar demokrati. Vi kan även gå så långt tillbaka som Aristoteles och hans bok “Politics”. Han menar att det bästa systemet är just demokrati, men han pekar också ut detta problem. Skillnaden ligger dock i lösningen av detta dilemma. Medan den ena lösningen är att reducera demokrati så är den andra, Aristoteles förslag, vad vi idag hade kallat en välfärdsstat vars syfte är att reducera ojämlikhet. På så vis får vi de två dragningskrafterna genom historien. Dessa två tendenser drar åt varsitt håll genom tiden och skapar således perioder av regression, lett uppifrån, men också progressiva perioder med demokratisering och socialisering, lett nerifrån.
Vad vi kan ta från allt detta är att även om friheten verkar massiv för oss och de få på en högre pall så innebär inte det att världen är fri och demokratisk. För på andra sidan kan fortfarande träd falla även om det inte hörs något.  

Antisemitism, förintelse och ”det andra”

Den värsta formen av att minnas Förintelsen och alla dess offer är säkerligen inte förnekelsen av dess existens. Istället är den absolut mest vedervärdiga syn på Förintelsen den som står sig likgiltig inför den. Det finns här inget utrymme för centeristisk enhetlighet. Vi måste alla ha en tydlig och stark position som antar Förintelsen, främlingsfientlighet och radikala politiska rörelser som en absolut hemsk del av människan som det inte finns någon som helst tolerans för. Kanske det läskigaste av vår tid inte är de som öppet och tydligt förnekar Förintelsen och ursäktar nazisternas fascism. Mest oroväckande är de som indirekt och diskret återvinner, förnyar och argumenterar i enlighet med samma retorik nazister har haft ända sedan dess begynnelse. 

I vår samtid kan vi inte vara lata och bara klassa saker som dåliga med tanke på den stora vågen av kontrovers som lyfts upp av högerextrema rörelser. Vi måste ha svar på de kritiska frågorna om ‘varför?’ och ‘hur?’. Varför måste vi det? Jo för att totalt stoppa denna grooming av människor som vi idag ser är mer vanlig och koncentrerad i våra samhällen på en skala jämlik till dåtidens fascism. Låt oss därför backa bakåt och se på vad det är som skapade den verklighet som vi befinner oss i.    

En berättelse. Det är här gräsrötter frodas. En filosof sa en gång “no ethnic cleansing without poetry”. Innebörden är inte att poeter och poesi i sig är fundamentalt ondskefullt, utan det får oss att ställa frågan hur bra personer kan göra något så hemskt. Oavsett vem man skulle anta som subjekt för denna fråga så kommer vi alltid att anta att människor har svårt med att kunna ta livet av en medmänniska. Ja faktiskt även så omöjligt. Men så utan kontext. Vad som behövs är en poetisk och mystisk vision vars funktion är en skärm mellan jaget och den andre. Något som avskärmar bort människan i den andre. Det måste finnas en rättfärdighet för att denna verklighet ska ta fasta. På samma sätt som religion kan rättfärdiga, argumentera för och styra beteendet hos en individ eller grupp så kan en berättelse åstadkomma samma uppfyllelse varken massmord eller politisk samling. Med andra ord så kan en poetisk rättfärdighet samtidigt vara grunden för godhet men även så grunden för alla de hemskheter som har förverkligats under vår historia.

Ta folkmordet i Rwanda som exempel. I grunden för dess uppståndelse befinner det sig en djupt koncentrerad och genomsyrande ideologi som rättfärdigar massmord. Det är inte så att Hutu-folkets socioekonomiska förhållanden fick människor att en dag av en slump ta upp machetes och hugga Tutsier till döds. Vad gäller all form av politisk och ideologisk samling så finns det alltid någon idé med någon eller några idéskapare vars kraft av influens ligger i mängden kapital de kan fånga upp. Exempelvis genom personer med en hög koncentration av ekonomiska tillgångar. Och här kan vi direkt se ett intresse bland en grupp av få kraftfulla individer. Detta är vad man kan se i alla former av ideologi då de alltid är en form av reaktion gentemot materiella och sociala förhållanden. På så vi kan vi se i fallet av Rwanda en genomsyrande idé om “Hutu Power”. Detta formades av journalisten Hassan Ngeze i hans “Hutu Ten Commandments” vilket skapade en basis för ett “vi och dem” bland Rwandas befolkning. Vi alla vet vad resultatet av detta var.

Vad rättfärdigade då nazisternas förintelse av judar? Vad man ofta hör är att Nazitysklands befolkning inte hade någon aning om vad som faktiskt hände. Som om allt skedde bakom deras rygg. Men detta är såklart inte sant. Allt var öppet och det finns inget tvivel om att detta var en antagelse många antog som vägen ut ur ett rådande socioekonomiskt förfall. Inte alltid att etnisk rensning är vägen att gå, utan istället att något måste göras åt “juden”. Låter det bekant?

Det är dock inte så simpelt som att nazisterna började skapa lögner och berättelser från tomma intet. Mer är det så att grunden för de fundamentala koncepten grundar sig själva på små och vaga sanningar. Det finns såklart en sanning i att många judar levde ett framgångsrikt liv. Lögnen i sig är att detta på något sätt var en taktik för dem att ta över samhället eller att de har tagit jobben på tyskarnas bekostnad. Även detta låter väldigt bekant till samtiden, eller? Med all denna antagonism så läggs grunden för vad som då kallades för “kulturell bolsjevism”, idag mer känt som “kulturell marxism”. Du kanske har hört termen tidigare, men vi kommer tillbaka till det snart. Låt oss först definiera det. 

Det allmänna konsensus om vad denna term innefattar är att en grupp människor, främst marxister, försöker influera västerländsk kultur på ett särskilt vis för att till slut förgöra västerländsk civilisation som man ser som förtryckande. Verktygen som då anses främja dessa grupper är feminism, multikulturalism, mångfald eller användningen av studier inom humaniora och samhällsvetenskap. Rötterna till detta anser man komma från det man kallar “Frankfurtskolan”. Antagelsen är att här samlades massa marxister för att komma på hur man kan förändra ett kapitalistiskt samhälle till att bli ett kommunistiskt samhälle. Främst genom olika uppror av proletariatet. Inte genom typisk stalinism då folket hade ett dåligt sentiment gentemot detta, utan istället genom det man kallade kulturell marxism. Det är precis detta som nazisterna använde som ett koncept för deras ideologis fundamentala struktur. Slutpunkten av detta är att detta är djupt kopplat till judar och en förklaring till deras framgång i livet.

Låt oss nu gå tillbaka till hur detta kan låta så bekant i vår samtid. Tro det eller ej men detta är faktiskt en kontinuerlig term som används av dagens konservativa höger. Politiker som Mattias Karlsson, sverigedemokrat, har själv använt denna term för att beskriva olika fenomen. Många individer som folk ser som intellektuella har själva affilierat sig med termen som Jordan Peterson, Ben Shapiro, Paul Joseph Watson och Douglas Murray. Även om de inte hävdar att detta kopplas till judar så kopplar dem ändå det till någon form av anti-amerikansk och västfientlig, marxistisk grupp. De är aldrig specifika kring vilka dessa grupper är utan mer som att de bara finns där. Ofta pekar man dock på akademiska fakulteter och vänster-affilierade studenter. Jag tror vi alla kan se nu hur pass konspiratoriskt detta är. Vad vi ofta ser hända är att man gör en kritik av dagens kulturella scen genom att exempelvis se den som likformig i alla aspekter där exempelvis all populärmusik klassas som populär då de alltid följer samma form och struktur. För personer som Watson så är det lätt att koppla detta till en ny kommunistisk epok. Roligt nog så är detta inte hans egen idé utan egentligen teoretiserat av Theodore Adorno, den främste förespråkaren av kritisk teori och Frankfurtskolan. Skillnaden är dock att han attribuera den likformighet och kultur som handelsvara till kapitalism för att exempelvis sex säljer och drar åt sig uppmärksamhet.

Ännu en sak att tänka på är hur dessa förespråkare av kulturmarxismens verklighet använder olika termer utbytbart med kulturmarxism. Man hör ofta termer som postmodernism, nihilism, marxism, socialism, stalinism och så mycket mer som används utbytbart som synonymer. Jordan Peterson gör ofta en kritik av postmodernism och hur kulturmarxismen har slitit isär västerländska sociala strukturer och enhetlighet. Men ironiskt nog så är inte Peterson den främsta kritikern av postmodernism, det är egentligen Jürgen Habermas som blev Frankfurtskolans huvudrepresentant efter Adornos bortgång. Då kan man fråga sig hur postmodernism är samma sak som kulturmarxism när en marxist själv kritiserar postmodernism. Det är detta som är problemet med dagens Youtube-akademiker. Vi kan nu aldrig veta vilka dessa “postmoderna neo-marxister” är då dessa termer används så utbytbart utan vidare diskussion. Vilket till slut gör att vi tappar grepp om deras riktiga betydelse. Även om personer inom Frankfurtskolan var marxister så är det djupt konspiratoriskt att hävda att dessa personer skulle vilja förgöra västerländsk civilisation. Den riktiga frågan att ställa dessa förespråkare av kulturmarxism är ‘vart är beviset?’. Kan vi på fullaste allvar koppla feministiska studenter eller akademiker som råkar rösta på Socialdemokraterna med marxistiska teoretiker i Tyskland? Såklart inte, då kan vi lika gärna börja kalla oss själva för nazister. Vi ser nu egentligen Europa och USA gå mer åt höger med Trumps retorik djupt fästa i dagens diskurs, Brexit-förespråkare, ultranationalister och reaktionära konservativa. Den där Youtube-videon på en grupp marxistiska studenter är inte det riktiga hotet hur mycket vi än vill tro det. Denna teori kan man finna väldigt öppet i Hitlers “Mein Kampf” och Breiviks manifest. Andra personer som istället talar indirekt om detta som Peterson, Watson och Murray gör ingen direkt koppling till Frankfurtskolan för att det helt enkelt inte finns någon, det är rena lögner. Man vägrar även acceptera kopplingen till nazism för att man antingen vet vad reaktionen är eller så tar man det för givet och härleder det till “globalister” istället för judar. Är dessa personer antisemiter då? Troligen inte, istället lägger dem pengarna på alarmism och vrede som kan basera sig på vaga sanningar men inget absolut.

Idag finner vi dessa personer se hotet på väst komma utifrån genom exempelvis migranter som försöker kollapsa länders system och struktur samt utbildningssektorn som sprider sina marxistiska idéer. Vi ser nu hur de nya syndabockarna är muslimer, personer med rötter i afrikanska länder, folk som helt enkelt är brunhyade och andra minoriteter som HBTQ-personer och ursprungsbefolkningar. Det är precis denna retorik som ledde upp till Förintelsen, Breiviks terrorattentat, terrorattentatet i Nya Zeeland mot muslimer och en tysk högerextremists terrorförsök mot en synagoga. Grupper som driver på denna retorik sitter idag i maktpositioner och har fått så mycket folk att begå saker de annars inte hade gjort. En titt på Trumps rörelse kan väldigt snabbt visa dessa tendenser genom exempelvis fackeltågen och Proud Boys. Att vi nu också ser andra högergrupper hänga på och öppet lägga skulden på migranter och andra marginaliserade grupper, visar på att sagoberättare har stor influens på människor och att den värsta formen av att minnas Förintelsen är att stå likgiltig inför den.    

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång